La jornada s’ha celebrat en el marc de Wine Days Mallorca

La V edició de Wine Days Mallorca ha acollit el fòrum de debat d’enoturisme i gastronomia organitzat pel CR DO Binissalem. La cita va tenir lloc el14 de maig horabaixa, al Centre de Cultura Sa Nostra de Palma.

L’encarregat d’inaugurar la jornada va ser Cosme Bonet, conseller d’Economia, Hisenda i Turisme del Consell Insular de Mallorca, que a manifestar el suport incondicional a aquest producte turístic, el vi, “L’enoturisme ofereix experiències vinculades amb el territori”, afirmà.

Per la seva banda, José L. Roses, president de la DO Binissalem, va presentar als ponents i moderar la Jornada. El primer a intervenir va ser Joan Mesquida, director de Turisme, Comerç, Litoral i Projectes Estratègics de l’Ajuntament de Calvià amb la ponència ‘La promoció turística de la Gastronomia des de la perspectiva nacional’. Mesquida va fer un recorregut per les accions i estratègies dutes a terme per promocionar el turisme experiencial d’Espanya, amb campanyes com “I need Spain”, quan era Secretari d’Estat de Turisme. També hi va explicar el lideratge turístic d’Espanya i l’alta valoració de la gastronomia pels visitants de l’Estat.

D’altra banda, la Dra. Maria Antònia García, professora de la Facultat de Turisme de la UIB, va aportar una informació molt interessant sobre els projectes de recerca que desenvolupa el seu grup de Treball en relació al turisme de la comunitat autònoma. La seva intervenció, titulada ‘Enoturisme i desestacionalització: un maridatge perfecte’, va tractar l’estacionalitat del model turístic balear i les accions per combatre-la, essent l’enoturisme i la gastronomia claus per a això. La Dra. García també va incidir en “la necessitat de prendre mesures serioses i valentes per rejovenir la destinació. Oferir experiències turístiques desestacionalitzadores per garantir la sostenibilitat del turisme”. També va incidir en l’exigència del turista actual, per la qualitat i el tracte personalitzat.

Un ponent que coneix bé la demanda dels turistes és Antoni Abrines, president d’AVIBA, que va parlar del nou perfil de turista, de les noves tendències i de l’evolució de la comunicació: “ja no es venen viatges, es venen experiències” va afirmar, i va afegir que “fer turisme s’ha convertit en una necessitat”.

En la segona fase de la Jornada, van intervenir Germán Albertí propietari d’Antonio Nadal Ros Cellers i Vinyes, el primer celler inscrit a la DO Binissalem, que va explicar les seves propostes enoturístiques, “oferesc una experiència sensorial als visitants del nostre celler i intent que es portin la idea de com s’elabora el vi: de la terra a la copa”. La seva intervenció va anar seguida de la d’Esperança Nadal, enòloga i propietària del celler familiar Vins Nadal, que va explicar l’evolució de l’enoturisme, des de les primeres visites fa 20 anys,”grups de turistes sense gaire interès pel vi “fins avui que” el visitant reclama un tracte personalitzat en grups petits i de qualitat”. Nadal va ser molt crítica amb les institucions locals i els va reclamar més implicació i accions que ajudin a promocionar l’enoturisme.

Va tancar la cita Miguel Núñez, director de Wine Routes Mallorca-VullVi, empresa dedicada al turisme gastronòmic i vitivinícola de Mallorca amb el títol ‘Un altre turisme és possible, si nosaltres volem’. Núñez va explicar les dificultats que es va trobar en arribar a Mallorca per crear el seu producte i la falta de clients locals, “la majoria de clients són estrangers i els encanta el que els oferim. Valoren la qualitat, el producte local i el tracte personalitzat “, va remarcar positivament la feina que s’està començant a fer des del Club de Producte de Turisme Gastronòmic, creat per l’Agència de Turisme de les Illes Balears i del qual n’és membre.

Des de la DO Binissalem es va exposar el suport rebut per part de les institucions, principalment de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca a través dels fons FEADER. Va correspondre al representant de la Conselleria, Vicenç Vidal, la clausura de la Jornada, qui va reconèixer el treball realitzat per la DO Binissalem amb el projecte Wine Days i va posar en valor als clients locals, “les noves generacions valoren el producte local”. A més a més, Vidal va explicar que des del Govern s’està apostant per un turisme de qualitat i que l’agroindústria és un referent com a model de diversificació econòmica. La Jornada va finalitzar amb una copa de vi de la DO Binissalem.