Xavi Cañellas, Lucía Redondo, Xavier Aguado, Jesus Sanchis han publicat recentment el llibre Alimentación prebiótica: Para una microbiota intestinal sana. Xavi Cañellas explica què hi trobarem a l’obra.

Què és l’alimentació probiòtica?

És el recull de molta feina per explicar senzillament el funcionament de la microbiòtica intestinal, que és un conjunt de microorganismes que les persones tenim dins, sobretot a l’aparell digestiu; de fet, podem dir que l’intesti és la gran metròpoli bacteriana. I el concepte prebiòtic té a veure amb l’aliment del bacteri. M’explic. Els humans, fa milers d’anys, vàrem tenir una relació simbiòtica que perdura fins a dia d’avui amb microorganismes, uns bacteris que fabriquen compostos que ens ajuden a la nostra salut. És per això que dins de l’alimentació saludable de l’ésser humà, no podem oblidar el paper que tenen aquests microorganismes, que hem d’alimentar per al nostre benefici.

Què trobarem en aquest llibre?

Una manera molt divulgativa d’explicar els conceptes clau de la microbiòtica intestinal, un fet sobre el que s’ha avançat molt en els darrers 15 anys. No es pot entendre el cos humà sense entendre el paper dels nostres microorganismes.

Tot això és molt complex?

Sí, però el valor afegit que oferim a l’obra és que de forma molt senzilla tothom pot entendre-ho. A més, hi trobaran un concepte molt treballat per a nosaltres com què és la fibra. Les investigacions que hi havia fetes, havien quedat obsoletes, per això, hem anat una passa més endavant i tractam quin tipus de fibra és clau per al manteniment de la salut de l’ésser humà i dels microorganismes, i per això trencam mites.

Per exemple?

La indústria alimentària ha volgut inculcar el consum de productes específics, creats a propòsit, per menjar fibra, amb el fi de guanyar-hi doblers. No cal anar a invents ni productes estranys, ni porqueries per menjar fibra, ja que es troba en els aliments naturals i frescos que tenim a prop.

Darrerament surten molt de gurús que tenen la dieta miraculosa. Què us avala per diferenciar-vos d’aquests falsos profetes?

No estam venen cap tipus de dieta, sinó que parlam de ciència, coherència i sentit comú. La dieta que més sana és aquella que no genera inflamació en el tracte digestiu. Fixa’t amb un fet, l’ésser humà és l’únic animal que no sap què ha de menjar; hem perdut l’instint de saber què és sa i què no ho és. Tot i això, encara queden tribus que encara existeixen com els Massai a l’Àfrica i d’altres a la Polinèsia o a l’Amazones, que no tenen dilemes sobre què han de menjar; s’alimenten del que recol·lecten o cacen. Però segur que a les 10 del matí, si tenen gana, not tenen un dilema de dir: “Em ve de gust unes galetes o una papaia”. Bàsicament perquè no hia ha plantes que donin galetes com a fruits. Mengen per necessitat i d’allò que tenen a l’abast. Per contra, als països occidentals, han aparegut gurús que prediquen sobre la dieta que et farà aprimar, la que et fa més sa… Nosaltres el que diem és que menjar sa és una necessitat de l’ésser humà, no és una opció. i que no cal anar lluny o cercar segons quins productes estranys per fer-ho, es pot aconseguir amb productes propers com les hortalisses, el peix fresc, les verdures, el llegum o la carn.

Us refereiu a tots aquests productes light?

Exacte. Fa uns anys es va dir que els greixos eren dolents i varen començar a sortir productes light. Ara s’ha sabut que hi ha greixos saludables i d’altres que no ho són, com els trans, és a dir, els processats. En canvi, l’oli d’oliva, el greix del peix blau… són saludables. Al llibre, no ens inventam res, sinó que posam a l’abast tot un seguit de receptes bones de fer amb aliments propers. Un aliment s’ha de veure en el seu conjunt, per exemple, el sucre que té la fruita (la fructosa) és saludable, però no ho és quan es treu del seu context. Per exemple, el xerop d’àgave no és saludable, encara que dugui el mateix sucre que un plàtan.

Què té de diferent aquest llibre de l’obra que publicàreu anterioment: Niños Sanos Adultos Sanos.

Hi vàrem revisar més de 1.000 articles científics sobre pilars per tenir salut i com es programen en el ventre de la mare. En canvi, a l’actual hem donat un altaveu de com cuidar els nostres microorganismes. A més, conté 70 receptes de Xavi Aguado, molt senzilles perquè ningú no tengui cap excusa per preparar-les.

Com és que parlau d’alimentació i no parlau d’aprimar?

Perquè parlam de salut. Cada vegada més hi ha més transtorns digestius i un dels factors que ho provoquen és que la nostra microbiòtica intestinal té més problemes.