La primera edició de la Fira de la Sardina, impulsada per la Confraria de Pescadors de Palma en col·laboració amb l’Ajuntament de Ciutat, s’ha tancat amb un balanç molt positiu, tant pel que fa a la participació com al consum.
Entre dijous 15 i diumenge 18 de maig s’han consumit més de 3.000 quilos de sardina mallorquina, i divendres es va exhaurir la quantitat prevista inicialment per als quatre dies de fira.
A causa de l’elevada demanda, especialment durant els dos primers dies, tres embarcacions extra sortiren a pescar divendres, tot i no ser un dia habitual de feina, amb l’objectiu d’abastir d’aquest producte als assistents. Aquesta mesura excepcional ha permès mantenir l’oferta de sardina fresca a totes les casetes gastronòmiques fins al dia de clausura.
El patró major de la Confraria de Pescadors de Palma, Domingo Bonnín, ha valorat el resultat amb satisfacció. “Sabíem que la sardina mallorquina tenia potencial, però la resposta ha superat totes les nostres expectatives. Aquesta fira ha demostrat que el producte local té èxit, i que quan la ciutadania hi té accés, el valora i el consumeix”.
A més, la Confraria de Pescadors de Palma ha volgut fer un pas més en el seu compromís amb la ciutat, i ha donat l’excedent de sardines no servides, prop de 90 quilos, a l’Associació Tardor, entitat social que treballa amb persones en situació de vulnerabilitat.
Durant els quatre dies, milers de persones han passat pel Moll de Pescadors, on s’han instal·lat més de 40 envelats dedicats a la gastronomia, l’artesania, la cultura marinera, la música en directe i activitats infantils. La sardina ha estat el fil conductor de tota la programació, i s’ha consolidat com a símbol del producte de proximitat i de la tradició pesquera de l’illa.
La fira ha assolit el seu objectiu: promoure el consum de producte local, destacar el valor nutricional i cultural del peix blau, i enriquir la vida social i cultural de Palma, apropant la ciutadania a la mar i a la feina dels pescadors.
La I Fira de la Sardina de Palma és un esdeveniment organitzat per la Confraria de Pescadors amb el suport institucional de l’Ajuntament de Palma, CAEB Restauració, Palma Activa, la Conselleria d’Empresa, Ocupació i Energia del Govern de les Illes Balears, Ports de les Balears, Agència de Desenvolupament Regional de Balears, Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural i el Consell de Mallorca.
L’esdeveniment també té la col·laboració de les marques San Miguel, Bicicletas y Peces, Codorniu, Generación X, Grup Palma Ocio, Grup Trui, Net Palma, Ni Foc ni Fum, Puig, Salines des Trenc, Museu Marítim, Restauració Mallorca CAEB, Pimem, AgenciaCom, Fundació Palma Aquarium, Institut Oceanogràfic de les Illes Balears, Millor Quin So, OP Mallorcamar, Serra de Tramuntana, Impresràpit, Cadena Ser, Ser Foodie i Firesifestes.com.