Sorry, this entry is only available in Catalan. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

La consellera d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Mae de la Concha, ha presentat a FITUR la campanya de promoció del producte agroalimentari de les Balears ‘Som el que bevem, som el que menjam. Triam local’. Es tracta d’una campanya audiovisual, doblada a l’espanyol, alemany i anglès, destinada a fomentar el consum d’aquests productes, també entre els turistes que visiten les Balears.

La consellera De la Concha ha explicat que les Illes són «una destinació turística de primer ordre que ofereixen molt més que sol i platja, i una d’aquestes ofertes és el turisme gastronòmic». La consellera ha volgut remarcar els valors dels productes agroalimentaris de les Balears en considerar-los «únics i propis de cada una de les illes que conformen l’arxipèlag». A la vegada, ha dit, «el sector primari i agroalimentari són els responsables de mantenir el 80% del paisatge», i, per tant, «necessitam que el sector primari es mantingui, tingui un gran futur, amb la diversificació de cultius i de manera sostenible». «La tradició, el patrimoni, la cultura i la sostenibilitat són trets diferenciadors dels nostres productes, que el sector hoteler cada vegada dona més suport i els turistes cada vegada valoren més», ha explicat. Si bé ha comentat que la sobrassada, l’ensaïmada i el formatge de Menorca són, potser, els productes més internacionals, ha dit que «les Balears ofereixen infinitat de productes sans, saludables, de primer nivell, com el vi, el formatge, l’oli, la carn, el peix, l’arròs i la sal, entre d’altres».

La presentació de la campanya ‘Som el que bevem, som el que menjam. Triam local’ s’ha fet a l’estand Illes Balears de la fira turística que se celebra del 19 al 23 de maig de 2021, a IFEMA (Madrid). Aquesta campanya basa la promoció en set productes agroalimentaris (el sector carnilacti i derivatsvifruites i hortalissespeixproducte ecològic, i olis i olives) i un de producte genèric. A la fira s’han projectat tots els vídeos de la campanya.

Segons ha explicat la directora general de Polítiques per a la Sobirania Alimentària, Paula Valero, el sector primari i agroalimentari de les Balears ha patit d’una manera especial les conseqüències de la covid-19, ja que un 70% dels productes agroalimentaris de les Balears es destinen al canal HORECA, paralitzat durant el confinament i greument afectat durant els mesos posteriors. Per això, ha explicat, «la necessitat d’aquesta campanya per fomentar el consum d’aquests productes també entre els turistes perquè genera ocupació local, cuida el territori i genera menys residus».

Productes singulars i mil·lenaris
El vi, el formatge i l’oli són alguns dels productes més emblemàtics i reconeguts pels turistes que visiten les Balears. Uns productes amb una llarga i mil·lenària tradició. Les oliveres, per exemple, foren introduïdes a l’illa de Mallorca pels fenicis i els grecs. La relació de les Balears amb el vi és antiga. L’activitat vitivinícola a Eivissa es va iniciar el segle VII abans de Crist, durant la presència dels fenicis. D’aquesta època s’han trobat vasos i àmfores que els fenicis usaven per emmagatzemar el vi. A Mallorca, fou durant l’època romana, cap al 123 abans de Crist, quan es introduir la vinya i es va començar a fer vi. Menorca i Formentera varen introduir aquest cultiu durant l’època de la conquesta catalana. La presència del formatge a Menorca, per la seva banda, es remunta a l’any 2000 abans de Crist, i així es dedueix del descobriment d’algunes peces de ceràmica que es podrien haver usat per fer formatge.