La Unió de Llauradors i l’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA) han demanat a les autoritats investigar les “presumptes irregularitats en relació a l’origen, la qualitat i el preu que estaria cometent la promoció d’arròs ‘Viu València’ posada en marxa aquesta primera setmana d’octubre per la cadena de distribució alimentària Lidl”.

Les principals organitzacions agràries del País Valencià denuncien un possible frau de Lidl ja que l’arròs redó de la marca Campo Largo està envasat en la localitat murciana de Lorquí, i la campanya promocional fa referència a l’origen valencià de l’arròs, sense estar certificat per l’únic organisme de qualitat que ho pot fer: la denominació d’origen (DO) Arròs de València.

En l’escrit presentat davant la Denominació d’Origen ‘Arròs de València’, l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA) –òrgan dependent del Ministeri d’Agricultura– i la Conselleria d’Agricultura, apunten que tant en la cartelleria com en el fullet informatiu, Lidl ressalta la senyera valenciana en forma de cor, acompanyada del lema ‘De la nostra terra’.

Dubtes en la qualitat

Tant La Unió com AVA també s’han adreçat a  David Torres, director general de Desenvolupament Rural, per a sol·licitar-li que la Generalitat comprovi si la qualificació de ‘Categoria Extra’ que figura en l’etiqueta de l’arròs compleix efectivament aquests paràmetres de qualitat.

Quant al preu, totes dues associacions adverteixen que la promoció de 0,59 euros per quilo, després de ser rebaixat en un 25%, pot incórrer en una suposada venda a pèrdues perquè aquesta cotització no permetria cobrir els costos de tots els agents que intervenen des del camp fins a la superfície comercial. En aquest sentit cal dir que una de les novetats que va incloure el reial decret llei impulsat pel ministre d’Agricultura, Luis Planas, per a millorar la posició negociadora del productor en la formació dels preus va ser, precisament, la prohibició de destruir valor al llarg de la cadena alimentària.

Carles Peris, secretari general de La Unió, i Cristóbal Aguado, president d’AVA, assenyalen que “no ens quedarem de braços plegats mentre LIDL o qualsevol altra empresa de la gran distribució alimentària tracta de perjudicar els llauradors i, al mateix temps, de confondre i fins i tot enganyar als consumidors en temes tan sensibles com és l’origen, la traçabilitat i la qualitat del producte”.

Tots dos dirigents agraris apunten que “aquesta estratègia comercial es produeix a més en un moment crític perquè les recol·lectores encara estan segant els camps al parc natural de l’Albufera i comencen a tancar-se les primeres operacions de compravenda de l’arròs. L’actual campanya es presenta amb un 15% menys de producció i un equilibri d’oferta-demanda que pot permetre als arrossers agafar aire després d’anys de baixes cotitzacions en camp. A causa de la covid-19, molts països asiàtics han decidit assegurar-se el proveïment d’aquest cereal per a les necessitats internes de la seva població i van reduir les seves exportacions amb destinació a la Unió Europea. No podem consentir que empreses com Lidl tracten d’amenaçar eixe clima favorable mitjançant pràctiques abusives i per això demanem a les administracions competents que actuen amb rapidesa i, en el seu cas, amb contundència”.