/

La Conselleria de Salut i Consum i la CAEB impulsen el programa QXQ d’innocuïtat i qualitat alimentària

El projecte de corresponsabilitat converteix la situació higiènica i sanitària dels establiments en un factor rellevant en l’estratègia competitiva i de consum informat

La Conselleria de Salut i Consum i la Federació Empresarial de Restauració de les Illes Balears (FERIB), adherida a la CAEB, han posat en marxa el programa QxQ d’innocuïtat alimentària. Les empreses interessades es podran registrar en una plataforma digital que els permetrà consultar tota la normativa requerida per dur a terme l’activitat, comprovar si la compleixen i enviar les seves dades a l’Agència de Salut Pública, la qual, independentment del programa, mantindrà les seves inspeccions habituals.

La consellera de Salut i Consum, Patricia Gómez ─que juntament amb la presidenta de la patronal CAEB, Carmen Planas, ha presentat l’acord de col·laboració aquest dilluns 6 de març─ ha destacat que QxQ és una plataforma d’informació i autoavaluació que reportarà beneficis, tant als actors econòmics com a l’Administració i als clients de la restauració. En la presentació també han participat el president de la Federació Empresarial de Restauració de les Illes Balears (FERIB), Alfonso Robledo, i Antoni Colom, tècnic de Seguretat Alimentària responsable del projecte.

QxQ és una eina de transformació i innovació que ajuda a comprendre les obligacions que tenen els operadors econòmics envers la producció segura d’aliments i a convertir la situació higiènica i sanitària dels establiments en un factor rellevant en l’estratègia competitiva i de consum informat, ha explicat Gómez, qui ha afegit que, potencialment, se’n podrien beneficiar els més de 14.000 establiments de restauració col·lectiva i fins a 18.000 minoristes de les Illes Balears.

La consellera ha felicitat el Servei de Seguretat Alimentària per haver promogut aquest programa, el qual té l’origen en la convocatòria de l’Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa) Innovatio 2017 i ha agraït també la col·laboració de la patronal.

Tant la presidenta de CAEB com el president de FERIB han expressat la seva satisfacció pels beneficis que reportarà el projecte.

L’objectiu del conveni entre la Conselleria i la FERIB és promoure la corresponsabilitat de les parts implicades a garantir la innocuïtat alimentària. Atès que l’aplicació dels coneixements pràctics, científics i tècnics en l’elaboració i el servei de menjars, així com de la normativa aplicable, no sempre és fàcil en un sector d’alta temporalitat, és necessari desenvolupar estratègies per harmonitzar la interpretació de la normativa, mitjançant eines d’autoavaluació que ajudin a superar hàbits de mala praxi, i demostrar la diligència deguda amb la salut pública.

Com funcionarà l’autocontrol digital?
Independentment que totes les empreses hagin de seguir els tràmits administratius oficials habituals per operar i independentment de les tasques d’inspecció de Salut, les empreses adherides podran accedir de manera senzilla a la plataforma per fer un autocontrol digital dels requisits higiènics i sanitaris que se’ls exigeixen, indicar els que compleixen i saber quins els manquen.

L’usuari podrà veure la normativa que hi ha darrere de cada requisit. A més, la plataforma li explicarà el perquè de la normativa aplicable i com complir-la. Posteriorment, els tècnics validadors que proporcionarà la FERIB monitoraran aquestes autoavaluacions i mesures d’esmena adoptades i hi donaran conformitat, les quals estaran relacionades amb infraestructures i maquinària i processos i registres que demostrin la confiança en la cultura d’innocuïtat alimentària de l’establiment.

Una vegada emplenats els qüestionaris, uns algoritmes adaptats a cada tipus d’empresa —atès que n’hi ha de molt variades— donaran una puntuació des del punt de vista estrictament de seguretat alimentària. L’objectiu és arribar al score on the door, és a dir, a la qualificació a la porta de l’establiment.

Els inspectors de Salut en les inspeccions ─que en cap cas no seran substituïdes per l’autoavaluació─ podran fer servir aquesta declaració feta per l’establiment, per contrastar-la amb la situació real.

El Servei de Seguretat Alimentària recorda que els beneficis del projecte són triples. D’una banda, facilitarà l’autocontrol digital de l’estat higiènic i sanitari de les empreses, les quals, alhora, es poden beneficiar de l’avantatge competitiu que suposa tenir una bona puntuació a la porta del local i dins la plataforma.

De l’altra, aquesta puntuació beneficiarà també els clients, que podran triar el local en funció de la nota i, a més, podran opinar sobre els locals.

Finalment, digitalitzar el procés també afavorirà el seguiment per part dels serveis d’inspecció i millorarà l’eficiència i l’assignació dels recursos al control oficial dels establiments que no demostrin la diligència deguda a través dels autocontrols.

Aquesta eina de col·laboració entre el sector públic i privat forma part d’una estratègia guanyar-guanyar, en la qual tothom guanya i permet un canvi d’orientació per millorar la capacitat competitiva dels establiments.

Per a més informació sobre el programa, visitau el web https://triahigienealimentaria.info

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

 

Latest from Actualitat