La Xarxa Alimentant el Futur ha presentat l’informe Les cafeteries dels instituts d’educació secundària com a espais de migdia – Recomanacions per a la transformació en espais saludables, sostenibles i educatius, elaborat per FAPA Mallorca, el Col·legi de Dietistes-Nutricionistes de les Illes Balears i el grup de recerca Global Health de la Universitat de les Illes Balears.
L’objectiu d’aquest informe és conèixer l’estat actual de les cafeteries per orientar la millora de l’oferta alimentària i afavorir-ne la transformació en espais de migdia saludables i educatius, que responguin a les necessitats i els drets de l’alumnat.
Hi destaquen algunes conclusions i podeu descarregar l’informe complet aquí.
Com a conclusió principal de l’informe, es proposa que es garanteixi el dret a un àpat saludable al migdia mitjançant diverses opcions:
- L’oferta obligatòria d’un plat del dia a tots els instituts d’educació secundària (IES). Actualment aquesta oferta depèn que s’inclogui a cada licitació per demanda específica del Consell Escolar de l’IES.
- La implantació de menjador escolar als IES en els quals es detecti la necessitat.
- Facilitar lassistència de lalumnat als menjadors dels CEIP de la zona.
- Impulsar les ajudes econòmiques per al plat del dia, actualment infrautilitzades, perquè arribin a tothom qui ho necessiti.
Aquesta conversió de les cafeteries necessita unes condicions adequades per arribar a ser una realitat:
- La normativa ha de definir que el servei de cafeteria ha d’estar integrat al projecte educatiu del centre, com un espai de salut i de promoció d’hàbits saludables.
- El seguiment de la cafeteria i dels objectius educatius ha de ser una funció assumida per alguna de les comissions del centre.
- L’Administració ha d’acompanyar i facilitar a les concessionàries aquesta conversió a espais de migdia.
- Cal revisar la figura del cànon econòmic que paguen les concessionàries i implantar un sistema que premiï aquesta reconversió i la millora dels criteris mínims exigits.
L’anàlisi realitzada posa de manifest que l’oferta actual de les cafeteries dels IES no està concebuda ni percebuda com a servei per menjar, de manera que l’alumnat de secundària no disposa d’una opció saludable, equilibrada i suficient per al dinar del migdia dins del centre.
La transformació de les cafeteries dels IES a Balears no és sols una qüestió nutricional, sinó un imperatiu de justícia social i de dret a la salut ia leducació per a tot lalumnat, independentment de la seva situació socioeconòmica.


