Immaculada Munar, gerent de SEMILLA, explica les activitats que es duen a terme per als centres educatius

L’educació és fonamental per promocionar els aliments de les Illes Balears, una tasca que s’impulsa des de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Govern de les Illes Balears i més concretament des dels Serveis de Millora Agrària i Pesquera (SEMILLA). En parla més detingudament Immaculada Sureda, gerent de SEMILLA.

Per què és important potenciar el producte local entre els més menuts de la casa?

Conèixer els productes que ens dóna la nostra terra, les seves característiques i les seves peculiaritats és la primera passa per prendre la decissio de consumir-los. A curt termini, els petits de la casa influeixen de manera determinant en les decisions de compra dels pares, especialment les compres que es decideixen en el darrer moment. A més, a llarg termini, seran els consumidors del futur i, per tant, és important que estiguin sensibilitzats des de petits.

Quines accions duis a terme des del Govern i més concretament des de Semilla?

Les accions directament enfocades als infants es fan a través de dos tipus d’activitats que es duen a terme a les escoles de primària de les Balears que ho sol·liciten. Amb aquestes activitats pretenem divulgar la qualitat dels productes i augmentar-ne l’acceptació dins el mercat.

Les escoles poden sol·licitar gratis les activitats

Quina en seria la primera?

D’una banda tenim els tallers que es fan dins l’aula:

  • Del mar a la taula
  • El gust dels aliments de les Illes Balears
  • Les varietats locals

I la segona?

I de l’altra, les visites a finques o empreses de productes agroalimentaris representatius, per donar a conèixer la importància dels productes de la nostra terra, com també el paisatge que defineixen.

Totes les activitats es poden consultar a: http://www.caib.cat/sites/serveideducacioambiental/ca/mallorca-65920/archivopub.do?ctrl=MCRST187ZI233444&id=233444

Com es poden sol·licitar aquestes activitats?

Són activitats totalment gratuïtes i les escoles que estiguin intertessades en fer-les, es poden posar en contacte amb el Departament de Promocio de Serveis de Millora Agrària i Pesquera (SEMILLA) al telèfon 971 787377

Venda Directa permet viure l’experiència d’adquirir aliments de primera mà

També heu posat en marxa la campanya Venda Directa, en què consisteix?

El règim de venda directa de productes agroalimentaris té la finalitat de potenciar la comercialització agrària i donar un valor afegit als productes dels agricultors i ramaders de les Illes Balears. A més, la venda directa permet escurçar la distància entre productors i consumidors, promoure el consum d’aliments frescos i identificar les produccions alimentàries amb les explotacions agràries. Es va crear un logotip que permet identificar les explotacions que fan venda directa d’aliments, com també els productes que són objecte d’aquest tipus de comercialització. Des de l’aprovació del logotip la Conselleria i Serveis de Millora Agrària i Pesquera ha fet feina amb els productors i amb els consumidors per donar a conèixer els avantatges d’aquest sistema.

L’objetiu és també atreure nous clients i fidelitzar-los?

En relació als consumidors s’han desenvolupat diverses accions per donar a conèixer als consumidors aquest canal de comercialització, així com la possibilitat de viure l’experiència d’adquirir aliments de primera mà; és a dir, visitar l’explotació i comprar als aliments al productors. Cal destacar-ne dues accions: la campanya de promoció de l’any 2016 i una aplicació per dispositius mòbils per localitzar les explotacions que realitzen venda directa (VendaDirecta a la Play Store i a la App Store). També hi ha la web: http://vendadirecta.com

Aquesta tardor s’ha tornat a reactivar la campanya…

Així és, el mes d’octubre hem iniciat la nova campanya de promoció de la venda directa, en la qual estan pensades accions molt originals amb l’objectiu de cridar l’atenció de consumidors i productors; uns perquè s’animin a emprar el logotip per distingir les seves explotacions i produccions, i els altres a experimentar el contacte directe amb els productors i els seus productes.

Com han valorat els productors Venda Directa?

En acabar la campanya del 2016 es va fer una enquesta entre els productors que utilitzen el logotip de Venda Directa, i l’acceptació de la campanya va ser molt positiva: el 53% considera que han augmentat el número de consumidors d’ençà de la campanya promocional i el 40% atribueixen les visites rebudes a la campanya Venda Directa.