La Direcció General de Qualitat Agroalimentària i Producte Local ha publicat les dades de l’Estudi del consum dels aliments amb denominació d’origen protegida o indicació geogràfica protegida (DOP/IGP) a l’illa de Mallorca. El principal objectiu d’aquest document és conèixer l’actitud dels consumidors en relació amb les begudes espirituoses amb indicació geogràfica, com també analitzar el grau i la freqüència de consum d’aquestes begudes, el perfil dels consumidors i l’evolució del comportament del consumidor respecte de l’estudi fet els anys 2016 i 2018. El treball de camp s’ha duit a terme a diferents parts de Mallorca i s’han entrevistat un total de 1.019 persones residents a l’illa d’entre 25 i 65 anys (un 79,98% dones i un 20,02% homes).
Dades positives per als licors tradicionals
Una de les dades principals que se n’extreu és que el nombre de persones que compren palo de Mallorca i herbes de Mallorca s’ha incrementat en relació amb l’any 2018 i 2016 (actualment, un 42,7% dels enquestats compra herbes i un 21,8%, palo). La freqüència de compra tant de palo de Mallorca com d’herbes de Mallorca també ha augmentat respecte dels anys anteriors, però es una compra esporàdica.
Pel que fa al perfil del consumidor, els majors de 45 anys són més consumidors de palo de Mallorca que la resta. En el cas de les herbes de Mallorca no hi ha diferència significativa en relació amb l’edat. A més, els homes compren més begudes espirituoses (IG) que les dones; i els residents a la part forana de l’illa són els que compren més palo de Mallorca. Per altra banda, el document mostra que es compra més palo de Mallorca als domicilis en què viuen dues persones que en els habitatges on en viuen tres o més. De la mateixa manera, les persones nascudes a les Illes Balears consumeixen més palo de Mallorca i herbes de Mallorca que la resta.
Amb tot, cal recalcar que l’avaluació de les respostes de les persones entrevistades juntament amb les dades de comercialització evidencia que hi ha una predisposició elevada per comprar herbes de Mallorca i palo de Mallorca que no sempre es materialitza amb la compra del producte.
Imatge: Illes Balears Qualitat (IQUA)