Per Eva Remolina – AMIC – Redacció

L’avellana (Corylus Avellana) és originària de la Xina.  És una de les fruites seques més consumides. Les de Reus són molt reconegudes i tenen la denominació d’origen pròpia.

Les avellanes es poden menjar crues i torrades, i solen ser part de salses que acompanyen a arrossos o guisats, en amanides, en el desdejuni barrejades amb els cereals o el iogurt, en rebosteria, o ben soles, per la qual cosa són un saludable piscolabis entre hores.

Es recomana prendre’n diàriament uns 10 grams, entre tres i quatre vegades a la setmana per a una dieta equilibrada.

Les propietats de les avellanes més destacades són:

  • És la fruita seca més recomanada durant l’embaràs, ja que contribueix a la bona formació del sistema nerviós del fetus.
  • Contenen un alt contingut de vitamina E (aporta el 86% de la dosi recomanada), per la qual cosa tenen efectes antioxidants.
  • També contenen altres vitamines com la B, la C i la K i minerals com el calci, coure, ferro, magnesi, manganès, fòsfor, potassi i zinc. Que entre altres funcions ajuden a cicatritzar ferides, a activar enzims del metabolisme o a ajudar a transportar l’oxigen i el diòxid de carboni.
  • Són riques en greixos saludables.
  • Per a esportistes són molt recomanables, ja que aporten molta energia, i també per a tots aquells que hagin de fer grans esforços físics o mentals
  • Tenen un alt contingut en fibra, combaten el restrenyiment i regulen el trànsit intestinal, com també eviten la formació de càlculs renals.
  • Com la resta de fruita seca, les avellanes són aptes per a diabètics perquè els hidrats de carboni que contenen són d’absorció lenta.
  • Mantenen ben controlat i equilibrat el colesterol.
  • Són beneficioses per al cor, perquè tenen una alta aportació d’àcid oleic.
Fotografia: istock