La Direcció General de Salut Pública i Participació del Govern de les Illes Balears ha publicat una sèrie de mesures a tenir en compte davant l’arribada de les temperatures altes.

També recorda que el cop de calor és una situació que pot arribar a ser greu. Es dona quan la temperatura corporal arriba als 40 graus i el cos no pot reduir-la de forma eficaç, i normalment és conseqüència de romandre de forma perllongada en ambients molt calorosos o de realitzar una activitat física intensa quan fa molta calor.

Qui té més risc?

  • Persones majors de 65 anys (i més si viuen soles i/o són dependents)
  • Nadons i infants petits
  • Persones amb malalties cròniques (cardiovasculars, respiratòries, diabetis, obesitat…) i/o amb determinades medicacions (antidepressius, diürètics, antihipertensius…)
  • Persones que treballen en ambients calorosos
  • Persones que practiquen exercici físic intens en les hores de més calor

Com es reconeix el cop de calor?

  • Temperatura molt elevada.
  • Pell enrogida, calenta i seca.
  • Pols accelerat i respiració ràpida.
  • Mal de cap, nàusees i/o vòmits, somnolència i set intensa.
  • Hi pot haver confusió, convulsions i pèrdua de coneixement (que de vegades és el primer símptoma en adults majors).

Com s’ha de prevenir?
A casa:

  • Tanca les finestres i baixa les persianes o posa les cortines quan hi pegui directament el sol.
  • Ventila la casa a primera i darrera hora del dia.
  • Procura estar a les habitacions més fresques.
  • Dutxa’t una o dues vegades al dia, o banya’t la pell amb tovalloles humides.

En el carrer

  • Evita sortir les hores de més calor i molt més encara fer activitats físiques intenses (esports, etc.). Fes les compres, gestions, visites i exercici a les primeres i darreres hores del dia.
  • Si has de sortir, intenta anar per l’ombra; posa’t capell i roba ampla de teixits lleugers (cotó, lli…) i de colors clars. I du una botella d’aigua.
  • No deixis mai ningú en un vehicle aparcat, ni tan sols amb les finestres obertes. La temperatura dins del vehicle es pot elevar més de 6-7 °C en 10 minuts.

Beguda i menjar

  • Beu líquids en abundància, encara que no tinguis set. La millor beguda és l’aigua, a temperatura ambient, no gaire freda. Els sucs de fruita, la llet o les sopes fredes com el gaspatxo ens ajuden a estar ben hidratats.
  • Evita les begudes alcohòliques (l’alcohol deshidrata perquè facilita l’eliminació d’aigua per l’orina i augmenta la sudoració); no abusis de begudes excitants (com ara cafè o te) o amb molt de sucre.
  • Menja més verdures i fruita, fracciona les menjades al llarg del dia i en quantitats moderades. Evita els menjars calents, pesats i abundants.

Altres recomanacions

  • Si prens determinats medicaments (per a la tensió, el cor, la depressió…) segueix les instruccions del teu metge i conserva el medicament seguint les instruccions de l’envàs.
  • Procura que la gent gran i els infants beguin aigua, sobretot si estan sols o malalts.
  • Si te trobes malament per la calor, demana ajuda i telefona al 061.

Si trobes algú que està malament per la calor, ajuda’l

  • Posa’l en un lloc fresc i a l’ombra.
  • Lleva-li l’excés de roba, esquitxa’l amb aigua fresca i venta’l.
  • Telefona al 061.
Autoria de la imatge: mohamed Hassan en Pixabay